Rok 2016 pohledem Tomáše Ouředníčka

Rok 2016 pohledem Tomáše Ouředníčka

Vážení přátelé,

do konce roku zbývá již jen pár dní, a tak je nejvhodnější doba na zhodnocení celoroční závodní sezóny.

DAKAR 2016 byl mojí čtvrtou účastí, zato naprosto výjimečnou: poprvé za volantem. Na cílové rampě v argentinském Rosariu jsme prožili takovou euforii, že se mi tento zážitek nesmazatelně vryl do paměti. Kdo naši pouť bedlivě sledoval, ví, že jsme se po 9. etapě, kdy nám vařil benzín, rozhodli skončit, ale právě díky podpůrným zprávám našich rodin a fanoušků a obrovské psychické podpoře týmu BUGGYRA Racing, pod jehož ochrannými křídly jsme měli tu čest se Dakaru zúčastnit, jsme nakonec úspěšně nejtěžší závod světa dokončili. Ani umístění není na první účast úplně špatné: ze 110 automobilů - 46. místo celkově, 22. v kategorii T1.1 (benzín). Výsledek by byl ještě výrazně lepší nebýt (dle nás neoprávněné) penalizace + 2 hod. (údajně za vybočení z tratě o 250 m :) ).

Příjemný čas po návratu domů, plný setkávání s fanoušky a pomíjivé mediální slávy, u nás brzy vystřídal nástup tvrdé práce. Chceme se dál zlepšovat. Náhodou jsme narazili na mladou progresivní firmu Performance Solutions Patrika Štipáka, který společně s Milanem Špičákem nastartoval proces zlepšování jízdního stylu i využívání výkonu vozu na max. Výsledky se dostavily. Zatímco v roce 2015 jsme běžně ztráceli až 10 vteřin na km na špičková auta, na prvních dvou závodech 2016 jsme ztrátu na M. Zapletala s 5l V8 motorem stáhli pod 1 vteřinu na km.

Navíc na kvalitní maďarské scéně jsme dokázali pojezdit všechny silné vozy s V8. I přesto jsem věděl, že na Dakar do Jižní Ameriky se již Hummerem s V6 motorem nikdy nevrátím.

V létě se mi splnil další sen: poprvé jsem dostal možnost řídit špičkový tovární vůz Ford Ranger. Neskutečně obsazený závod Světového poháru ve Španělsku jsme nakonec dokončili na 11. místě, ale v mezičasech jsme drželi i 8. místo mezi nejlepšími posádkami světa. Bohužel se horké počasí opět podepsalo na Pavlově zdraví, stejně jako rok předtím, ale soutěž jsme dokončili a šéf německé stáje South racing Scott Abraham byl spokojen. Pro mne bylo úžasné zažít profesionální zázemí globálního týmu s tovární podporou.

Zlomovým závodem byla pro mne Hungarian Baja, kde nám v noci v uzavřeném parkovišti kuna rozkousala kabely v motorovém prostoru. Závod jsme nedokončili a já se rozhodl, že s Hummerem již soutěžit nebudu.

V dalším podniku FIA Světového poháru v Polsku jsme opět mohli vyzkoušet Ford. I přes technický problém (přední kardan) jsme závod dojeli na 12. místě, ale v náročných technických rychlostních zkouškách jsme zajížděli i 7. časy. Tím se potvrdilo, že Ford je pro nás to pravé a přesto, že konec srpna je již hodně pozdě, začalo horečnaté jednání o účasti na Dakaru 2017 s týmem South Racing.

Posledním velkým letošním testem byla Oilybia rally Maroko, druhá největší rally na světě.

Špičkově obsazený závod Světového poháru, na kterém tovární týmy nasazují své dakarské posádky, (s účastí 54 závodních speciálů) jsme rozjeli v TOP15 (a 3. místem v kategorii netovárních jezdců). I přes nehodu, způsobenou mojí nepozorností, jsme se stále drželi TOP20, ale ve 4. etapě nám praskla hřídel v převodovce. Dlouhé čekání v poušti se podepsalo na zdravotním stavu navigátora a přesto, že mechanici vůz do rána opět dostali do kondice, Pavel v noci zkolaboval, a závod jsme nakonec nedokončili. (Jen pro zajímavost - řada špičkových posádek nedokončila, Mikko Hirvonen také odstoupil kvůli dehydrataci).

Rozhodl jsem se tedy dát si krátkou pauzu. Samozřejmě mne mrzí nejet na Dakar 2017, dostal jsem i zajímavou nabídku na Africa Race (Monako-Dakar), ale rozum zavelel jasně: obnovit energii, vytyčit nové cíle a s čerstvými silami zahájit závodní sezónu v únoru 2017.

A to už se nechte překvapit, bude to super!

Děkuji za výbornou spolupráci Pavlovi Vaculíkovi, našim mechanikům Petrovi Matušincovi, Lukáši Tichému, Jiřímu Sívkovi, Petrovi Milotovi, Milanu Tůmovi, Vojtovi Prokopovi, děkuji také Ritě Konya, Lucii Kocourkové a Zuzaně Matouškové. Děkuji celému týmu Buggyra Racing za inspirativní podporu.

Děkuji našim partnerům, společnosti AV Media - středoevropské jedničce v audiovizuálních službách, Liqui Moly za vynikající oleje, Mann Filter za ochranu srdce našeho auta, Agados za spolehlivé přívěsy, XT line a Honiton za výborné nářadí , Genei za účinné brzdy FRI-TECH a baterie Caryon,

Především však děkuji své ženě Soně a mým dětem za fandění.

Přeji vám úspěšný rok 2017, mnoho bezpečně ujetých kilometrů, a abyste vždy šťastně dorazili do cíle.

S úctou

Váš Tomáš Ouředníček

Nejlepší fotografie 2016 na sociální síti Flickr.

nejlepší video momenty z Dakaru 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=0779kSa01e4

Média